ترک خوردگی بتن

ترک خوردگی بتن
  • 959
  • 1400/10/18

زمانی که بتن به درستی اجرا شود، یکی از بادوام ترین محصولاتی است که می توانید در صنعت ساخت و ساز خود استفاده کنید. اما مهم است که پیمانکاران بتن از دستورالعمل‌های به خوبی تثبیت شده در رابطه با بتن ریزی پیروی کنند. بتن با دوام، استحکام بالا و مقاوم در برابر ترک تصادفی اتفاق نمی افتد.

چرا بتن ترک می خورد؟

اطلاعات زیر برای تشخیص بتن ترک خورده مفید است، اما اگر نظر یک متخصص را می خواهید، برای ارزیابی حضوری با پیمانکار بتن نزدیک خود تماس بگیرید.

دلیل شماره 1 - آب اضافی در مخلوط: بتن برای دستیابی به حداکثر مقاومت به آب زیادی نیاز ندارد. اما اکثریت وسیعی از بتن های مورد استفاده در کارهای مسکونی دارای آب زیادی به بتن در محل کار هستند. این آب برای سهولت در نصب بتن اضافه می شود. این آب اضافی نیز مقاومت بتن را تا حد زیادی کاهش می دهد. انقباض عامل اصلی ترک خوردن است. با سفت شدن و خشک شدن بتن منقبض می شود. این به دلیل تبخیر آب مخلوط اضافی است. هر چه مخلوط بتن مرطوب تر یا سوپ تر باشد، انقباض بیشتر خواهد بود. دال های بتنی می توانند تا 1/2 اینچ در هر 100 فوت کوچک شوند. این انقباض باعث ایجاد نیروهایی در بتن می شود که به معنای واقعی کلمه دال را از هم جدا می کند. ترک ها نتیجه نهایی این نیروها هستند.
نکته اصلی این است که نسبت آب به سیمان پایین موضوع شماره یک تأثیرگذار بر کیفیت بتن است و آب اضافی این نسبت را کاهش می دهد.
کاری که می توانید در مورد آن انجام دهید: آب مجاز برای مخلوطی که پیمانکار می ریزد را بدانید - یا مطمئن باشید که یک پیمانکار معتبر انتخاب کرده اید که از ریختن مخلوط مناسب اطمینان حاصل کند. انجام درست آن گران تر است - برای ریختن مخلوط های سفت تر به نیروی انسانی بیشتری نیاز است.

دلیل شماره 2 - خشک شدن سریع بتن: همچنین خشک شدن سریع دال احتمال ترک خوردن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. واکنش شیمیایی که باعث می شود بتن از حالت مایع یا پلاستیک به حالت جامد برود، نیاز به آب دارد. این واکنش شیمیایی یا هیدراتاسیون برای روزها و هفته ها پس از ریختن بتن ادامه می یابد. شما می توانید با پخت کافی دال از وجود آب لازم برای این واکنش اطمینان حاصل کنید.

دلیل شماره 3 - ریختن بتن با مقاومت نامناسب روی کار: بتن در مقاومت های مختلف موجود است. بررسی کنید بتنی که می‌ریزید با چه مقاومتی باید ریخته شود. با تامین کننده مخلوط آماده صحبت کنید. با انجمن بتن آماده در منطقه خود مشورت کنید.

دلیل شماره 4 - عدم وجود مفاصل کنترل: اتصالات کنترلی به ترک خوردن بتن در جایی که می خواهید کمک می کند. درزها باید به عمق دال و بیش از 2-3 برابر (به فوت) ضخامت بتن (به اینچ) نباشد. بنابراین بتن 4 باید دارای درزهایی به فاصله 8-12 اینچ باشد.
دلایل دیگر: هرگز بتن را روی زمین یخ زده نریزید.
زمینی که بتن روی آن قرار می گیرد باید متراکم شود.
درجه فرعی باید با توجه به شرایط خاک شما تهیه شود. مقداری کار تخت را می توان درست روی درجه بومی ریخت. در سایر نواحی 6 اینچ پرکننده پایه به همراه میلگرد فولادی نصب شده در دال مورد نیاز است. درک کنید که پیمانکار شما در مورد هر یک از موارد ذکر شده در بالا چه کاری انجام می دهد و کار بتن خوبی خواهید داشت.

ترک خوردگی بتن

انواع ترک در بتن

  • برخی از ترک ها نگران کننده تر از سایرین هستند. در اینجا یک مرور کلی از انواع کرک و کارهایی که باید در مورد آنها انجام دهید آورده شده است.
  • ترک‌های مویی در سطح باید تعمیر شوند، اگر با گذشت زمان بزرگ می‌شوند، خطری هستند، کثیفی‌ها را جمع‌آوری می‌کنند یا ناخوشایند هستند.
  • ترک های انقباضی در حین عمل آوری بتن ایجاد می شود و با قرار دادن مناسب درز می توان از کاهش یا جلوگیری از آن جلوگیری کرد.
  • ترک های ته نشینی زمانی اتفاق می افتد که زمین زیر دال به درستی متراکم نشده و بخشی از بتن فرو می رود.
  • ترک‌های سازه‌ای وسیع‌تر از کارت اعتباری، یا که از کل دال عبور می‌کنند نیاز به تعمیر یا تعویض بتن دارند.

عرض ترک قابل قبول

همه ترک های بتن آنقدر جدی نیستند که نیاز به تعمیر داشته باشند. ترک های خط مو در این طبقه با هوا با رنگ قهوه ای برس خورده شده اند تا به یک الگوی تروق زیبا برسید. ترک بتن در چه عرضی مشکل ساز می شود؟ این سوال اغلب مطرح می شود، اما متاسفانه پاسخ قطعی وجود ندارد. می تواند از یک پروژه به پروژه دیگر متفاوت باشد. پاسخ نیز ممکن است با دیدگاه فرد تغییر کند: آنچه برای پیمانکار، مهندس یا معمار قابل قبول است ممکن است برای مالک که باید روز به روز با ترک زندگی کند، قابل قبول نباشد. حتی مؤسسه بتن آمریکا هیچ استاندارد یا توصیه ای ندارد که پاسخ «بله» یا «نه» بدهد که چه ترک هایی بر اساس عرض و سایر عوامل نیاز به تعمیر دارند.

به طور کلی، ترک‌هایی که پهن‌تر از کارت اعتباری هستند و از عمق بتن عبور می‌کنند، ماهیت ساختاری دارند و می‌توانند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشند (به ارزیابی تعمیر ترک بتن مراجعه کنید). این ترک ها - صرف نظر از عرض - به ندرت قابل قبول هستند. برای تعیین علت ترک و توصیه بهترین راه حل تعمیر با یک مهندس یا متخصص تعمیر بتن مشورت کنید. برای ترک های مویی یا غیرساختاری در بتن، پاسخ به این که چه چیزی قابل قبول است، چندان واضح نیست. عرضی که آنها در آن به مشکل تبدیل می شوند و نیاز به تعمیر دارند اغلب به عوامل زیر بستگی دارد: آیا ترک ثابت است یا به تدریج گسترده تر می شود؟ اگر متوجه حرکت ترک شدید، اگر ترک تعمیر نشود، ممکن است بازتر شود و می‌تواند نشان دهنده یک مشکل ساختاری باشد.
اگر ترک در یک سطح افقی، مانند یک کف یا دال باشد، آیا به اندازه‌ای پهن است که خطر زمین خوردن را ایجاد کند؟

در دیوارهای فونداسیون یا دال ها، آیا شکاف به اندازه ای گسترده است که اجازه نشت رطوبت را بدهد؟ (به تعمیر ترک پایه و زیرزمین مراجعه کنید.)
آیا ترک کثیفی را به دام می اندازد و مشکلی برای نگهداری یا بهداشت ایجاد می کند؟
آیا ترک زخم چشم است و در ناحیه ای با دید زیاد قرار دارد؟
توجه داشته باشید که اگر تصمیم به تعمیر ترک دارید، احتمالاً خود تعمیر قابل مشاهده است مگر اینکه آن را با روکش بپوشانید. با این حال، اغلب می‌توان یک ترک را از طریق اره‌زنی، رنگ‌آمیزی و تکنیک‌های دیگر پنهان کرد یا برجسته کرد. (به گنجاندن ترک در طراحی کف بتنی مراجعه کنید.)

4 راه برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن

اگر در حال ریختن بتن جدید هستید، راه های زیر را برای جلوگیری از ترک خوردن در نظر بگیرید:

  • مطمئن شوید که سطح زیرین فشرده شده است
  • زیرسازی و زیربنای دال های بتنی: چرا داشتن تکیه گاه خوب برای موفقیت بسیار مهم است
  • مخلوط بتن را اصلاح کنید
  • از نسبت آب به سیمان کم(فوق روان کننده هایی که خاصیت کاهنده آب) استفاده کنید
  • افزودنی های بتن که ترک خوردگی را کنترل می کنند
  • استفاده از الیاف 
  • اتصالات را نصب کنید
  • در تصمیم گیری در مورد محل قرارگیری مفاصل کنترل فعال باشید
  • اتصالات در صفحات بتنی: انواع و محل قرارگیری
  • بتن را به درستی درمان کنید
  • عمل آوری  و کیورینگ صحیح صفحات بتنی